الثلاثاء، 21 أبريل 2009

حتى ابليس عاوز ياهاجر ( من ايميل وصلني )





على باب سفارة كندا.. لمحت ابليس و ف ايده استماره..

بقول له على فين.. قاللي بص .. يا هجره يا اعاره..

يا عم زهقت.. كفرت ..

الاقيش معاك سيجاره..

انا انتهيت خلاص ..

لا نافع وسواس ولا خناسولا ليا عيش وسط الناس..دا عالم مجرمين..

عندكوا فائض ف الفساد..في كل البلاد..ومش محتاجين شياطين ..

مليش عيش ف دي البلاد......بقالي سنين عاطل .

و انتوا بتعرفوا تقلبوا الحق باطل..

و تسلكوا القاتل ..

و تمشوا ف جنازة المقتول..

ومفيش مشاكل..

يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب..

و أقول للحرامي .. كفايه بقى .. توووووب..

انت ايه . لوحدك هاتعمل كل الذنوب..

أنا ابليس أشتغل واعظ ..!!!!!!!!!!!!!؟ ولا كمساري ف اتوبيس..

يا عم ده انا زمان كنت استنى حد ينسى يسمي وهو بياكل لقمته..

دلوقتي كل اكلكم ملوث .. و بصراحه الواحد خايف على صحته..

ده مفيش ضمير اساساً عشان اموته..

و كل واحد بمزاجه .. خربانه ذمته..

يا عم ده كل حاجه اتسرقت..وكده الاجيال الجديده م الحراميه اتظلمت..

يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا..خرجت ف مظاهره مع الناس اللي بتقول كفايه

..و برضه ......... مفيش فايده انا خلاص كده هاجج هاجج

هناك 3 تعليقات:

  1. مره واحد كان عايز يعمل فى واحد جاره اى حاجه وحشه
    قال انا هسأل ابليس على فكره جديده اعملها فى جارى
    راح وسأله
    ابليس كل مايقول على فكره .. الراجل يقوله لا دى فكره هايفه .. ابليس يقوله على فكره تانيه .. الراجل يقوله لا دى فكره قديمه .. بعد شويه من التفكير الراجل جتله فكره شريره وقال لأبليس ايه رأيك يا أبليس نعمل كذا وكذا وكذا .. ابليس اتخض وقاله ياراجل حرام عليك
    ـــــــــــــــــــــــــــــــ
    دلوقتى احنا غلبنا ابليس لدرجة ابليس صعب عليه جار الراجل من اللى هيحصله

    ردحذف
  2. دا الشاعر على سلامة يا بنت السحاب
    واحدة من روائعه
    بس على فكرة
    الحكاية إتكررت كتير فى الادب
    قريت مرة قصة لاحمد بهجت بيحكى فيها عن مؤتمر للشياطين و الأبالسة بيشتكوا فيه من البشر و اللى جرالهم منهم و من عمايلهم ...
    الفكرة من فرط عبقريتها بتحسى إنها صح
    البنى الآدمين ساعات بيعملوا حاجات تعف عن فعلها ذرية أبليس ..
    كل الحب ليكى

    ردحذف
  3. عتلم فنان
    فنان في كل حاجه
    منور ياباشا


    فاتيما
    شكرا ياجميل على المعلومه الجامده دي
    ويارب تكوني هما علىطول

    ردحذف